کاهش تمایل دختران دبیرستانی به ادامه تحصیل


به گزارش فتو لند به نقل از برنا تعداد شرکت کننده های کنکور امسال 1 میلیون و یازده هزار و سیصد وشصت نفر است که از این تعداد، 599 هزار و 121 نفر زن هستند که سهم 59 درصدی شرکت کنندگان را به خود اختصاص داده اند. این آمار چندان آمار عجیبی نیست چرا که سال هاست  شاهد هستیم  تعداد شرکت کنندگان زن از مردان بیشتر است. به دنبال آن درب های دانشگاه به روی زنان باز می شود و در نهایت  با مدرکی در دست روانه بازار کار می شوند ، بازاری که اکثر ظرفیت ها و جایگاه ها  به مردان اختصاص یافته است

آخرین آمارها نشانگر این است که  نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران 17 درصد است  و 83 درصد از زنان ایران در سن کار غیرفعال هستند. این آمار  زنگ خطری است برای آسیب هایی که نه تنها حادث شده است، بلکه عواقب آن دامن گیر کل اعضا جامعه  خواهد شد. در خصوص  عواقب این معضل آموزشی  با مهدی بهلولی، عضو انجمن کارشناسان آموزش و پرورش گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید

بهلولی در خصوص تاثیر نبود ظرفیت کافی بازارکار بر زنان تحصیل کرده  گفت: « ادامه این شرایط بر روحیه ؛ امید و انگیزه دانشجویان دختر اثر می گذارد. زمانی دختران واقعا درس می خواندند و انگیزه و اشتیاق آن ها برای رشد تحصیلی و دریافت مدارج عالی تحصیلی کاملا حس می شد چرا که تصور می کردند با این رشد  علیه  تبعیض هایی که طی سال ها به ناحق علیه آنان روا شده است، مقابله می کنند و سدی را از سر راه پیشرفت  خود درجامعه بر می دارند  اما با گذشت زمان و وقتی که دانشجویان دختر مشاهده کردند در قبال مدرک تحصیلی قرار نیست صاحب شغل و درآمد مناسب با مدرک خود  شوند، تدریجا از شوق تحصیل عالی داشتن آنها کاسته شد  . در حال  حاضر جامعه با دختران دبیرستانی ناامید از تحصیل مواجه است که آمار این دانش آموزان هر سال هم بیشتر می شود ، آمار خطرناکی که نشات گرفته از نبود بستر کافی کار بعد از  دریافت مدرک  در  روند تحصیلی دختران دبیرستانی  بوده است . به عینه شاهد کاهش راندمان تحصیلی آنان هستیم که این موجب می شود دانش آموزان و دانشجویان زن دیگر مانند سابق  رغبتی به یادگیری کاربردی دروس نداشته باشند در نتیجه مدرک تحصیلی آنان برایشان چندان کاربردی ندارد چرا که پشت این مدرک تحصیلی،  یادگیری کاربردی وجود ندارد

او در ادامه افزود: « البته باید گفت هنوز هم تحصیلات می تواند قدم بزرگی در رفع تحمیل ها و عقب افتادگی هابرای این قشر جامعه  باشد   اما به تدریج ما شاهد کمتر شدن اثربخشی تحصیلات در راه حذف موانع پیش رو  رشد زنان هستیم. نکته مهم این است که اصولا آموزش های رایج در کشور ما اصولی و کیفی نیستو نه تنها مدرک زنان بلکه مدرک مردان هم چندان کاربردی نداردچون در معرض آموزش های کاربردی و مفید قرار نگرفته اند. بیکاری فقط معضل خانم ها نیست گرچه تعداد زنان بیکار تحصیلکرده به دلیل مصائب فرهنگی بیشتر است

بهلولی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نبود بازار کار برای زنان همچنان صدرنشین آمار داوطلبان کنکور زنان هستند گفت: «  خوشبختانه آموزش هنوز در بین خانواده های ایرانی ارزش محسوب می شود. یکی از دلایل این انتخاب هم همین است.  تحصیلات باعث فرهیخته شدن و افزایش سطح فکری و  فرهنگی فرد می شود اما متاسفانه آموزش هایی که امروزها  به نوجوانان و جوانان کشور ما داده می شود، کیفی و کاربردی نیست و لزوما فرهیختگی به همراه ندارد اماباز هم  خانمی که تحصیلات عالی دارد، سهل تر می تواند  به واسطه تحصیلاتش  پیشرفت کند هنوز هم  تحصیلات یک امتیاز مثبت محسوب می شود. به همین دلیل  هنوز شاهد تلاش بانوان برای ورود به دانشگاه ها هستیم. اما این انگیزه سال به سال کمتر می شود.»

مهدی بهلولی در خصوص آسیب هایی که به زنان تحصیلکرده در اثر نبود شغل وارد می شود و تاثیر آن بر جامعه چنین گفت: « اثر مستقیم آن بی انگیزگی دانش آموزان در درس خواندن است. وقتی با دانش آموزی که چندان علاقه ای به تحصیل ندارد گفت و گو می کنیم، در پاسخ به علت درس نخواندنش افراد تحصیل کرده ای را مثال می زند که بیکار هستند و در نتیجه تمام امیدش به درس خواندن و آینده روشن فرو می پاشد. از طرفی آموزش و پرورش می خواهد بر این بی انگیزگی سرپوش بگذارد، در نتیجه به معلم فشار می آورد تا  بهتر نمره دهد.گستردگی دانش آموختگان بیکار در جامعه ما در تمامی ابعاد جامعه  تاثیر گذار است که پیامدهای متفاوت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی گوناگونی دارد