رستوران‌های بی‌مشتری پایتخت/اقشار کم‌درآمد سه‌دهم درصد از درآمد خود را برای رفتن به رستوران اختصاص می‌دهند


ناصر حسینی تبریزی به رسانه‌ها گفته است افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش توان خرید مردم باعث شده رستوران‌های شمال تهران 60 تا 70 درصد و رستوران‌های جنوب شهر تهران 30 درصد از مشتریان خود را از دست بدهند.

اظهارات این مقام صنفی در حالی است که قیمت گوشت قرمز از ابتدای امسال تاکنون به دو برابر رسیده است. حسینی تبریزی دراین‌باره گفته است: «پیش از مشکلات ارزی، تعاونی، اتحادیه گوشت را به صورت مستقیم از واردکنندگان گوشت می‌خرید؛ اما حالا واردکنندگان ناچارند تمام محصولات وارداتی خود را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار داده و توزیع آن‌ها هم از طریق فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای انجام شود.»

او با اشاره به اینکه رستوران‌های تهران روزانه به 20 تن گوشت نیاز دارند، اضافه کرده است: حالا ناچاریم گوشتی را که پیش‌تر از واردکننده کیلویی ۲۹ هزار می‌خریدیم از دلال کیلویی ۵۲ هزار تومان بخریم.

رستوران‌ها در حالی هر روز با کمبود مشتری مواجه می‌شوند که هزینه‌های ثابت رو به افزایش هستند و قیمت بسیاری از اقلام مورد نیاز رستوران‌ها مانند برنج، گوشت مرغ، گوجه، سبزیجات، روغن و ظروف یک‌بارمصرف، افزایش یافته است. این مسئله اثر زیادی در قیمت تمام‌شده محصول نهایی رستوران‌ها گذاشته و مردم دیگر مانند گذشته، استقبال چندانی از رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها نمی‌کنند.

به گفته حسینی تبریزی،‌ رستوران‌های زیادی درخواست تغییر کاربری به اتحادیه‌شان داده‌اند و قصد دارند به شغل خود پایان دهند.

مطابق آمارهای بانک مرکزی، ثروتمندان حدود 3 درصد از درآمدشان را صرف استفاده از رستوران و هتل می‌کنند؛ اما اقشار کم‌درآمد جامعه فقط سه‌دهم درصد از درآمد خود را برای رفتن به رستوران و هتل اختصاص می‌دهند.