با انجام یوگا به دنبال کاهش وزن نباشید


دکتر شاهین صالحی در گفت‌وگو با طبنا درباره تاثیر یوگا بر سلامت گفت: این ورزش ترکیبی از ورزش‌های قدرتی، کششی و سلامت فکری است و به قدرت ذهنی اهمیت زیادی می‌دهد.

وی با بیان اینکه یوگا شامل تمرینات بدنی، تمرینات تنفسی و تمرینات ذهنی است، ادامه داد: بسیاری از حرکاتی که در یوگا انجام می‌شود باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل، افزایش قدرت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیریی عضلات و افزایش بالانس و توازن عضلات می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با تاکید براینکه یوگا با هدف کاهش وزن و ایجاد فیتنس انجام نمی‌شود،اظهار کرد: گرچه یوگا  خاصیتی دارد که افراد برای کاهش وزن می‌توانند از آن استفاده کنند اما هدف این ورزش کاهش وزن نیست بلکه هدف اصلی افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و افزایش تعادل بدن است.

وی خاطرنشان کرد: معمولا یک ساعت یوگا کمتر از ۲۰۰ کیلو کالری را می‌سوزانداما چون تمرینات استقامتی یوگا باعث افزایش توده عضلانی می‌شود می‌تواند به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند کمک کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یوگا با افزایش قدرت عضلات می‌تواند باعث کاهش دردهای مفصل، کمردردها، گردن‌دردها و پیشگیری از ایجاد آسیب در آینده شود. همچنین این ورزش باعث کاهش استرس و افزایش آرامش شده و از آنجایی‌که بسیاری از حرکات آن با تنفس عمیق همراه است باعث بهبود وضعیت تنفسی افراد هم می‌شود.

صالحی با تاکید براینکه نباید از یوگا توقع معجزه داشت، عنوان کرد: اگر چه این ورزش برای سلامت بدن بسیار مفید است اما مانند بسیاری از ورزش‌ها ممکن است برخی از حرکات آن برای افرادی که آسیب‌هایی مانند دیسک کمر دارند مضر باشد، هرچند که تعدادی از حرکات آن مفید است.

وی توصیه کرد که یوگا حتما زیرنظر مربی دوره دیده انجام شود و پیش ازاینکه فرد این ورزش را انجام دهد، از نظر آسیب‌های احتمالی چکاب شود تا آسیب‌دیدگی نداشته باشد که با انجام یوگا این آسیب‌ها در وی تشدید شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه این ورزش را همه گروه‌های سنی می‌توانند انجام دهند، اظهار کرد: افرادی که پوکی استخوان دارند باید نسبت به انجام تعدادی از حرکات یوگا احتیاط بالایی داشته باشند، همچنین انجام این ورزش برای افراد مبتلا به نرمی استخوان می‌تواند منافع فراوانی داشته باشد به‌ویژه آن دسته از حرکاتی که با تحمل وزن همراه است.